28 March 2013

ASYIK HUPDATE BLOG JE !!!

Hollaaa readers !
Arini aku nak share dgn korang sesuatu.
APAKAH ??
Okay, jommmmmmmmm.......
LAYANNNNNNNN..........

Ini sweet ! Aouchhh.. LEBIU sayang sbb jnj nk teman sayang nnt !  Lebiulebiulebiulebiu SAYANG !!
EhsanenGOOGLES

Cara-cara meneran semasa BERSALIN instead of berak sembelit hokayy ?? 

Bhahahaha... banyak mainkan aku ni. Okay, serius.. Tips ni aku dapat dari FB + googling dr sumber2 yg boleh dipercayai. Let's check it out !!

Cara-caranya sperti berikut :-

1. Angkat kepala, dagu cecah dada *try la baring n practice yer mommies. I dah buat dah. Hehe

2. Mata pandang perut kite yg comel tu. Aim betul2 kt perut tu.. Jgn sampai juling okay. Dalam hati set kan yg kita nak kua baby kite.

3. Tangan pegang bahagian kaki yang berhampiran dengan buku lali. Yg ini nk pegang tangan ensuami pun boleh kot. Hehehe

4. INI PENTING !!! Masa teran jangan keluarkan suara atau menangis sebab ia akan membuatkan Mama kurang tenaga + tak kuat *xdpt I imagine kan I xley nak bersuara time neh, sakit sikit je menceceh mcm2.. Huhu .. Harap Allah permudahkan segalanya. Aminn...

5. INI PUN PENTING ! Masa teran JANGAN sesekali, okay repeat JANGAN SESEKALI angkat punggung sebab ia akan mengakibatkan luka atau  koyak yang besar dibahagian Miss. V.

6. Tarik nafas sedalam-dalamnya dan teran mcm nak buang air besar tanpa blow nafas, teran sekuat yang terdaya selama yang boleh dan curi nafas than, sambung teran. *Ouchhh...xdapat aku byngkann. Seram sejuk lak. Moga semuanya aku boleh buat dgn jaya. Ini dilakukan bila ada kontraksi, bila ada kontraksi je PUSH ! Kalau xde, just relax dulu ! Mungkin xley mengelabah sgt kot.

7. Ini lagi penting dari penting dan pun penting ! SGT PUN PENTING PENTING ! BACA BISMILLAH + SELAWAT + AYAT2 YANG KITA INGAT MASA tu.

8. Kongsi tips ini dengan SUAMI supaya dapat mengingatkan kita ! *okay, mcm I, I tulis kt atas sticky note, I lekat kt cermin solek. Hikhik.. Eberiday I akan ingat ensuami bc before g kerja or tidur. And I buat list ape yg patut bawak masa I nak bersalin nnt, dalam list tu I tulisla CARA2 MENERAN SEMASA BERSALIN. At least die boleh bntu kite ingatkan apa patut kite. * I imaginekan husband I bawak masuk note dalam labour room. Wakakaka.. 


Okay dear ! Kbai.. Take care yourself and baby ! Muackss....

XOXO,
Mama2be

Nota Kecik : Ya Allah Ya Tuhanku peliharakanlah anakku selama ia berada di dalam perutku dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, pemyembuhan yang tidak meninggalkan penyakitkan. Aminnn...



No comments:

Post a Comment