12 December 2014

ORANG TUA

Adore betul aku dgn org zaman2 dulu terutama sekali WANITA ! Betapa kuat mereka mengharungi kehidupan tanpa kemudahan seperti sekarang ! Title ISTERI bila digalas mmg berat ! Haishh.. Kagum la aku ! Jaga anak berbelas2 dgn pendapatan dr sang suami aje. Aku highlight sikit kt sini PENDAPATAN dari SANG SUAMI SAHAJA tampung ANAK BERBELAS2 ! Berkesan x bila aku highlight benda cmtu ?? Aku konfius nak salahkan perkembangan ekonomi atau ape ea ?? Mcm dh stuck idea kat cni sebab terlalu banyak nak aku muntahkan. Blurr... *take time

Oke.. Duk godek2 blog org len, terpancul idea yg agak bernas nk dikongsikan di blog picisan gua ni. Cerita zaman dulu kala, bukan lah aku yg pernah merasai. Tapi, melalui pengalaman nenek moyang gua. Gua mmg suke dgr citer nenek moyang gua yg dulu kala hidup zaman pemerintahan segala kejam. Jenis lak imaginasi tinggi. Itu lah aku. Agak keterlaluan jgk bila aku imaginasikan. Padahal benda2 biasa je. Wakaka..

PEMERINTAHAN JEPUN BRITISH segala bagai jenis PENJAJAH yg MAHA ZALIM !
MAK MERTUA GARANG ! **ngeri tahap gaban bile dgr nenek moyang + mak aku sendiri citer
Jarang dgr PAK MERTUA GARANG
MAK PAK SEDARA MARA yg PILIH KASIH **suke jg tepi kain anak2 sedara yg kdg2 dorng rs anak2 dorng is the very2 perfect nk mampus
SUAMI GARANG acah2 MACHO + anak berderet apakah ituu ?? *bukan tu aku nk highlightkan
Sape lagik ?? Ha, jiran tetangga yg duk curik2 dgr bile kuali periuk berlaga2 riang.

Sesaja aku list manusia yg digeruni dulu kala.
Ape kena mengena dgn ORANG TUA ?? Semua ni Sejarahkan ?? Ak nk relate kan dgn KEKUATAN !

ZAMAN SEKARANG vs ZAMAN DAHULU

Aku lah makhluk ZAMAN SEKARANG !
Serba serbi ade depan mata.
Suami ?? Jgn ckp la, mmg caring + xtahu nk diklasifikasikan suami jenis apa ! Means, bukan lah aku ni QUEEN CONTROL suami tunduk dgr ckp aku. Sifat2 sorng suami dan ak sebagai isteri dituntut islam masih ade hokayyy.. Waa... gtu.

Oke, bygkan zaman dahulu.. AIR PERIGI, AIR SUNGAI, ANAK RAMAI, SEKTOR PEKERJAAN YG TERHAD, EKONOMI, PERKEMBANGAN, KEMUDAHAN dsb !

Bila benda2 alah tu yg aku largestkan mesti relate dgn WANITA ! Mcmanelahkan dorng handle seme tu ? Nenek moyang mak dulu kala membesarkan anak2 sehingga berjaya !

AKU ????
Ank nk masuk dua pun mengeluh itu ini pada suami.
Pdhal segala kemudahan dh depan mata.
Tapi, tetap mengeluh manja2 nk suh suami tolong.
Mengedikkan aku ??
Bygkan aku duduk zaman nenek moyng aku mst aku org first yg meraung tepi sungai. **ingt puteri buluh betung mana kann tgk2 mak budakk.. huhu
Nk basuh kain berak anak, basuh baju suami yg kdg2 kotor mcm g men selut kt bendang maklumla kan kerja kampung bukan ddk ofis pegang pen sebatang atau typewriter. Nk basuh kasi putih melepak mcm dlm iklan fab or Dynamo tu. Haiyakkk.. dgn perut sarat lagik ! Xdpt nk bygkan.. Menangis keluar air mata darah pun blm tentu lagik bole setel. Itu lah dinamakan MAGIK wanita zaman dahulu !
Nk pikul air nek kt umah nk masak kat laki balik kerja. Nk cebok anak lagik. Hadoiidoii... seribu satu rahmat bile rice cooker dicipta just basuh beras letak dlm sarang tu, tekan tggu smpai masak. Semudah koyak dan kemam ! Beras dh tentu suami beli buat stok xpyh nk sang isteri menuai padi bagai. Zaman nenek moyang mak aku dulu pakai dpur kayu yg kena hidup apinya guna kdg2 bagai batu *agaknya la
Kalau aku tu 2tahun khwin dgn aku belum tentu dpt mkn nasi sebb xley nk hidupkan api dgn nak jg nasik tu jgn bg hangus.. Hadeshhh... Bedebahkan kalau masih xtahu syukur. Api pelita ?? Men dgn si Sufee. Hari2 kena buat rumah baru. Sebab hangus rentung kebakaran. Muahahaha... ALHAMDULILLAH aku maseh diberi kemudahan !

Bukan setakat fasiliti saje hokayy.. MENTAL wanita zaman dahulu kala ! Sgt la kuat mcm tugu + kubu !
Umpat keji caci hina org sekeliling ! Plus dpt suami x beri sokongan moral. Mak mertua garang mcm harimau putih. Sedara mara yg asyik cari salah. Jiran asek tny knp itu knp ini ?? *hurmmm..caring ke nyebokk tu ??
Wowwwowww... NGERI tahap nek spaceshoot kt Genting.
Bukan bersyukur sebb xde mak pak mertua okayy.. Lagik annoying hokayy xde dorng sebb segala urusan belah suami gua yg akan handle. Suami dh la ade 2 beradik je.. Lahaiii.. Oke bukan itu yg aku nak citerkan..
Zaman dulu kala, kalau dpt sang suami jenis anak2 mak ni, xdepehal lahh.. DUDUK SEKALI DGN MAK PAK MERTUA ! Hamboii.. masuk kandang SINGA + HARIMAU la npknya. Plus, ade adik beradik lain + kiri kana jiran tetangga is SEDARA MARA jgk. Azab BERUANG join skali. Mcm kena hempit dgn pintu gua zam zam ala kazamm P Ramlee kan ??? Redhoo.. Jodoh family tentukan ! Restu mak ayah penting. Kehidupan diteruskan dgn menjadi seorng WANITA TABAH ! Keep it up !

Mcam dh kosong pulak idea aku. Tapi, ini je yg boleh aku kongsi.
Nanti ade perkara berbangkit aku kan terus curah kan idea aku ni blog picisan aku ni.
Kbai !

SALAM......





No comments:

Post a Comment