07 November 2012

SAHABAT ? KAWAN ? RAKAN ? MEMBER ? TEMAN ?

Cuba readers definisikan satu per satu perkatan diatas.
Berbeza atau sama ?? *Curious*

Okay, below is my opinion about definition of SAHABAT ? KAWAN ? RAKAN ? MEMBER ? TEMAN ? :-

SAHABAT ?

Bagi aku sahabat itu INDAH. Word of SAHABAT pun dah INDAH.
Rasulullah saw pun menggunakan word of SAHABAT untuk sahabat sejati Rasullulah saw.
SAHABAT memang susah dicari. SAHABAT ni sejuta dalam satu, ibarat mencari sebutir permata ditengah pepasir. Sukarkan ??
Aku pun belum menjumpai SAHABAT sejati itu.
Bagi mereka yg menjumpai SAHABAT tentu berasa senang sebab SAHABAT ni :-

BILE MENANGIS DIPUJUK bukan hanya memandang sepi tanpa kata n easy word terkeluar dr mulut, dh laa nnges n xde langsung moral support or something yg positive bagi
BILE MARAH DIREDAKAN AMARAH bukan diapikan lagi amarah itu
BILE SUSAH MEMBANTU xkira dr segi mental or fizikal
BILE DAH BANTU xmengungkit suatu hari nanti
And part paling aku suke bab SAHABAT ni mereka ibarat DIRI KITA !!!
Bila anda cermin diri anda, itu lah SAHABAT anda. Berkongsi segala2nya, tiada rahsia antara SAHABAT !
Indahkan sahabat ni kalau didefinisikan terurai rasanya.

KAWAN ?

Terlalu ramai hamba Allah ni bernama KAWAN ! Aku pun ramai KAWAN. Dari aku menjejak kaki ke Tabika, Pra-sekolah, Sek.Ren, Sek. Men., Kolej and alam pekerjaan berapa ramai yg aku kenal hamba Allah swt didunia ni. Belum cmpur kawan di alam maya, PLKN, blaablaa kem lagi mcm2 la. Semua tu KAWAN ! Ramai bukan kawan aku ?? Bg aku KAWAN is just for fun bukan utk berkongsi segala2nya. Dikalangan KAWAN ni lah yg ramai kawan makan kawan atau pun backstabbing friends. Kenapala KAWAN bukan spt SAHABAT ?? Kawan is iri hati dgn kawan lain, xsuka lihat kejayaan kawan lain, menjatuhkan kawan lain dan sebagai. That is KAWAN ! Extremely pathetic when explain about KAWAN. Too many KAWAN who are around me ! :( Ignore it !

For the next term is RAKAN ?

RAKAN is biasa2 jelahkan. Sometime they are with us, sometime they are not with us. Like chipsmora, jap ada, jap xde! Rakan is hard to elobrate ! Just example, rakan sekerja, rakan setaman, rakan sekampung ! RAKAN ?? Alaa.. xpun PEMBIMBING RAKAN SEBAYA. Tahukan time kite sekolah dulu ada lah association ni. Okay, xpandai sgt nak explain. Bagi aku tulah RAKAN.


Okay, MEMBER ! Waa.. Xke this word in English ?? Byk la kau nak manipulate kitaorgkann ?? :D
For me, MEMBER is AHLI *opkoss la translate in Malay jdi AHLI* Yaa.. what do you think about AHLI ?? AHLI ni time senng je dye carek kite, time AHLI nak besuke ria, time AHLI nak berjoli mst AHLI lain carek AHLI lain. Betull ke tidakk ?? Okay, for example, Korang ade member pape outlet x? If korang ada member pape oulet mst korng akan dapat email, flyers, sms n so on bgtau kite yg dorang tgh ade sale ade event itu la ini la blaablaa.. free + 50% n mcm2 lagi la. Npk mcm mane AHLI meng'happy'kan kite kan ?? Tapi after you join semua yg dianjurkan oleh AHLI kite yg merasai segalanyer kepahitan. Nampak tak permainan MEMBER ?? Kuikui.. Pepandai je aku kan. That is all just my opinion !


TEMAN !!! Jengjenggg... Waa.. suspended bnor gayanyer ! Bagi yg dh bersuami + tunang *akan berkahwin dan berkongsi hidup* mereka adalah TEMAN anda ! Tahniah kepada anda dan anda sebab dah ada TEMAN ! Yezaa.. for me TEMAN is dalam diri kite not copy paste mcm SAHABAT. SAHABAT is kembar kite, tapi TEMAN dalam diri kite. Npkx perbezaannye ?? Aku pun dh berteman. TQ ensuami. Nah, photo time kami di ijabkabulkann :)

Inilah TEMAN aku sehidup semati, sebantal seselimut, sepinggan, secawan, se segala2nya ! Insyaalah, mudah2an till jannah hendak-Nya.Aminnn...
Ouchh..tu je yang boleh explain + opinon aku ! :)
Aku harap dapatla readers faham ape yg aku nak smpai kan.
Selain tu aku ada jgk nak shared two song about SAHABAT ! Enjoy it !



Okayy.. Happy reading !

XOXO,
SykinSiteh

Mini Nota : Mane satu pilihan korang ?? Pilih jgn xpilih ! :)

No comments:

Post a Comment